Clemondo: Tvättäkta turnaround
Initial analys
|2020-02-14
- Marknadsledare inom hållbara rengöringsmedel
- Lovande omstrukturering har gett första kvartalsvinst på flera år
- Vi är positiva till framtiden och sätter värderingsintervallet 0,85 – 1,19 SEK per aktie
Clemondo tillverkar och säljer rengöringsmedel under de egna varumärkena Lahega, Liv och Strovels. Varumärkena är riktade mot fordons-, hygien-/lokalvårds- respektive industrimarknaden. Bolaget har dragits med svag lönsamhet under många år men har under ny ledning genomfört en kraftfull omstrukturering under 2019, vilken precis börjar bära frukt.
Branschen är fragmenterad och präglad av svag lönsamhet. Clemondo har emellertid tydliga konkurrensfördelar i form av ledarskap inom hållbarhet och väl inarbetade varumärken. Detta märks genom bruttomarginaler på över 40 procent. Den genomförda omstruktureringen har haft som syfte att sänka operationella kostnader, omorientera marknadssatsningen mot lönsammare segment samt att minska kapitalbindningen och stärka balansräkningen. Resultaten är redan tydliga då bolaget har lyckats vända en period med markant negativa nettoresultat till att rapportera vinst på sista raden under Q4 2019.
Läs vår initiala analys nedan.